anasresor.blogg.se

Reseupplevelser i möte med lokalbefolkning och annat resande folk

Dags att ransonera vår himmel

Publicerad 2017-01-20 11:55:00 i Allmänt,

Då jag ville förlänga min resa till Kap Verde och det var svårt med flyg till Stockholm, tog jag flyg till Göteborg. Flyget landade 01.40 och min tanke var att stanna kvar på flygplatsen och ta första Stockholms tåg vid 05.00 tiden. Väl landat tog jag reda på att flygbussarna inte gick förrän klockan 05.00 samt att tåget skulle kosta 1216 kr. Samtidigt, för att nå det tåget behövde jag ta taxi som skulle kosta 450 kr. Tittade på flyg och hittade första flyget till Bromma, 06.05, som skulle ta 45 min och kostade bara 1010 kr. Klart att bekvämligheten och det lägre priset gjorde att jag valde flyg, hur än jag tänker på miljön. Nu är det min fråga som säkert även många av er har ställt: "Hur kommer det sig att Sverige som är världsledande i miljö frågor är så kontroversiell i den här frågan? Hur svårt kan det vara att reglera priser då folk kan välja mer miljövänliga färdmedel istället för flyg, som vi alla vet förpestar var atmosfär!
 Bild av alla flygplan som flyger just vid den här tiden bara i Europa
Men min fråga stannar inte här. Genom att jobba i resebranschen i ca 15 har jag lärt mig hur många avgångar till solen dem stora charterbolagen har. Då dessa resebolag ökat avsevärd sina avgångar till populära destinationer blir det naturligt att folk reser mer. Och skrämmande nog så är deras flyg fulla. Men finns det någon gräns? Kan inte Luftfartsverket säga till Fritids resor: ”Du FÅR inte ha 20 avgångar till Gran Canaria i veckan”! Och sedan halvera det. Ving får inte heller ha 20 avgångar i veckan till Mallorka och inte Apollo ungefär lika många till Kreta. Den här gången tar jag inte upp den enorma girigheten av dessa bolag, det finns tyvärr inga gränser för hur mycket pengar de vill känna. Dessvärre är det samma sak även med reguljärflyg samt lågpris flyg som inte ökat fler destinationer, men även onödigt många avgångar per dag. Behöver den gamla Malmö Aviation ha 12 avgångar till Bromma varje dag? Eller behöver SAS ha 17 avgångar per dag till Oslo, 14 avgångar till Köpenham, eller 8 till Paris? Sverige är jo ändå ett litet land med bara 9 miljoner, vad händer sedan med andra jättar som Tyskland, England, Frankrike och Italien? För att inte tala om USA?
 Hur stor förfrågan kan vara så tycker jag återigen att det bör sättas en gräns. Vi kan inte fortsätta och vara naiva att vårt planet klarar detta! Kanske är det dags att ransonera vår himmel precis som man hade matransoner under världskrig. För inte lär sig sådana giriga jättar till resebolag släppa lätt deras enorma vinster. Frågan är förstås både global och politisk. Här i Sverige är alla partier och i synnerhet Miljöpartiet som borde jobba hårt och envist med sådana omfattade och livsavgörande frågor. Det är just sådana frågor samt många andra liknande som de borde jobba med först och främst istället för flyktingfrågor som de har valt jobba med i de sista åren!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ana resaren

Lärare, tolk, mångspåkig, historiker, reseguide, resekonsult, antropolog

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela